Rug- en nekpijn? Misschien komt het door je smartphone!

Rug- en nekpijn?

Volgens een Amerikaans onderzoek zou veelvuldig gebruik van
onze smartphone wel eens een slechte invloed kunnen hebben op
onze gezondheid. Omdat we te veel vooroverbuigen bij het lezen
van tekstberichten, e-mails of sociale media, komen onze nek en
rug in een slechte positie te staan.

Nekpijn

Als je denkt aan smartphones en gezondheidsproblemen, komt het woord ‘straling’ al snel ter sprake. De negatieve effecten van smartphone-straling zijn nog niet echt bewezen, maar volgens Dr. Kenneth Hansraj van het New York Spine Surgery and Rehabilitation Medicine is onze houding dat wel.

Volgens zijn onderzoek kan te veel boven je smartphone hangen schadelijk zijn voor je nek en rug. Per dag spenderen we gemiddeld 2 tot 4 uur boven ons smartphoneschermpje gebogen, goed voor zo’n 700 tot 1400 uren per jaar.

Volledig rechtopstaand weegt een menselijk hoofd ongeveer 5 kilogram, maar onder een hoek van 60 graden wordt de druk op jouw nek even groot als zou je hoofd 25 kilogram wegen. Hierdoor krijgen je rug en je nek het uiteraard heel zwaar te verduren, wat op de lange termijn voor problemen kan zorgen.

Niet enkel de toegenomen druk is slecht voor je ruggengraat, ook de voorovergebogen houding op zich heeft enkele negatieve effecten op je gezondheid. Een recht postuur zorgt voor een verminderde druk op je ruggengraat, maar zou ook de aanmaak van bepaalde hormonen, zoals testosteron en serotonine. Een rechte houding zou ook jouw mentale welzijn verbeteren en je meer zelfvertrouwen geven.

Onze smartphone is meer dan ooit een heus communicatiecentrum geworden waarop onze sms’jes, e-mails, Facebook, Twitter, enzovoort op samenkomen. De smartphone is ook ons fototoestel, hartslagmeter, gps, afstandsbediening en agenda. Dat we heel wat tijd naar het kleine schermpje turen, is dan ook niet meer dan logisch. Maar in het vervolg misschien beter je toestel op ooghoogte vasthouden, dus.

Gepubliceerd op : 24 november 2014 Bron : © elektrozine.be