Wat is een slijmbeursontsteking?

Wat is een slijmbeursontsteking precies? Op uitstekende botdelen is altijd een slijmbeurs aanwezig, dit is een soort stootkussentje. Een slijmbeurs kan door een klap of val zodanig geïrriteerd of beschadigd worden, dat deze zich vult met vocht of bloed. Indien een slijmbeurs herhaaldelijk geïrriteerd raakt, kan een blijvende zwelling met vochtophoping ontstaan. De slijmbeurswand wordt dan blijvend dikker. Soms kunnen bacteriën in de slijmbeursholte binnendringen en ontstaat er een infectie.

Wat zijn de klachten?
De meeste slijmbeursontstekingen komen voor op de elleboog en de knie. Er ontstaat ter plaatse een zwelling. Steunen of druk op de slijmbeurs kan pijnlijk zijn. Bij een bacteriële infectie ontstaat naast pijn en zwelling ook roodheid en soms koorts.

Bursitis Elbow WC.JPGHoe wordt de diagnose slijmbeursontsteking gesteld?
Op grond van uw klachten wordt de diagnose vaak al vermoed. Lichamelijk onderzoek is voldoende. Röntgenfoto’s zijn niet nodig. Bij verdenking op een infectie van de slijmbeurs zal de arts bloedonderzoek laten verrichten.

Welke behandelingen zijn mogelijk?
Bij een kleine zwelling kan de arts de holte met een injectiespuit leegzuigen en een ontstekingsremmend middel (corticosteroïd) inspuiten. Indien de zwelling erg groot is of als de zwelling blijft terugkomen, kan een operatie noodzakelijk zijn. Alleen in geval van een infectie is een (acute) operatie noodzakelijk.

Foto: "Bursitis Elbow WC" by en:User:NJC123 - en:Image:Bursitis_Elbow_WC.JPG. Licensed under Public Domain via Wikimedia Commons.